Meer klanten met Google Mijn Bedrijf? Wat heb ik daar als zorgverlener aan?

U komt ze waarschijnlijk steeds meer tegen in de zoekresultaten van Google; een kaartje met daarin bedrijven en hun contactgegevens. Meestal zijn dat restaurants, winkels of hotels met reviews een routebeschrijving of link naar de website. Het is een gratis dienst van Google en het heet: Google Mijn Bedrijf.

Door: Raymond Hofman

Trek nieuwe klanten met uw gratis bedrijfsprofiel

Met deze slogan probeert Google u over te halen om een profiel aan te maken. Nu bent u als zorgverlener hoogstwaarschijnlijk geen commercieel bedrijf dat naarstig op zoek is naar betalende klanten. Maar wat kunt u er dan wel mee als praktijk?

Best veel. Er is namelijk een grote kans dat ook uw zorgafnemer via Google op zoek is naar uw praktijk of een vraag voor u heeft. We hebben daarom de voordelen van een Google Mijn Bedrijf pagina maar even op een rijtje gezet.

 

Vindbaarheid

Een Google Mijn Bedrijf pagina verhoogt de zoekzichtbaarheid enorm.
Op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google, boven de organische zoekresultaten en betaalde vermeldingen, ziet u een opvallend kaartje met daarin meerdere lokale bedrijven die overeenkomen met uw zoekopdracht.

Google Mijn Bedrijf zorgt voor betere zoekresultaten en kan uw zichtbaarheid van een zoekopdracht in Google enorm verbeteren. Via het getoonde profiel kunt u direct verwijzen naar de website.

Ook erg handig wanneer u nieuwe website (nog) niet goed vindbaar is dan kunt u deze toch direct zichtbaar maken.

Bereikbaarheid

Een Google Mijn Bedrijf profiel maken het makkelijker om de bereikbaarheid van uw locatie te tonen.
Stel u bent net verhuist of uw patiënt gaat voor de eerste keer naar uw praktijk. Of iemand wil weten hoe lang het is lopen van de bushalte naar uw praktijk?

Door simpelweg even te zoeken naar een specifieke zorgverlener via Google of Google Maps kan een routebeschrijving voor een praktijk direct worden getoond voor de fiets, ov, lopend of per auto.

Zoek zorgverleners in de buurt
Bij een meer algemene zoekopdracht, bv. Alleen ‘huisarts’ zal Google afhankelijk van uw locatie instellingen in uw apparaat, een lijst met zorgverleners uit de directe omgeving laten zien.

Klikt u vervolgens op een betreffende zorgverlener dan wordt vervolgens weer een Google Mijn Bedrijf profiel getoond met de knop ‘Routebeschrijving’.

 

 

Snel geïnformeerd met nuttige informatie

Met Google Mijn Bedrijf kunt u vooral ook nuttige en actuele informatie weergeven, denk daarbij aan:

  • Foto’s en video’s om de herkenbaarheid van de locatie en uw praktijk te vergroten.
  • De actuele openingstijden van uw praktijk
  • Adresgegevens, welke ook direct in een Google Maps kaart worden getoond.
  • Contactgegevens, waarbij met een smartphone met 1 druk direct kan worden gebeld.

 

Vragen en Antwoorden

U kunt ervoor kiezen om vraag en antwoorden te activeren.
Er wordt dan een kopje met ‘Vragen en antwoorden’ getoond. Iedereen die is ingelogd in Google die kan, door op het kopje te klikken, een vraag stellen of bekijken welke vragen er al zijn gesteld en wat u als zorgverlener daarop hebt geantwoord.

Er kan verder een melding worden ingesteld wanneer er een nieuwe vraag binnenkomt, zodat u daar actief op kunt reageren.

Zelf veel gestelde vragen en antwoorden plaatsen
Wellicht interessanter is deze lijst aan te vullen door zelf allerlei belangrijke vragen te stellen en er vervolgens zelf antwoord op te geven.

Op die manier heeft u controle over de vragen en antwoorden die worden weergegeven en zijn uw patiënten nog beter geïnformeerd.

  • Denk bv. aan vragen als:
  • Is er ook een inloopspreekuur?
  • Welke tijd is precies het spreekuur?
  • Kan ik parkeren voor de deur?
  • Is de praktijk rolstoelvriendelijk?
  • Hoe ver is het lopen vanaf de dichtstbijzijnde bushalte?
  • Is de praktijk op Koningsdag ook open?
  • Gaat de praktijk dicht met vakantiedagen?

Heel veel praktische informatie, waarvoor u anders ook gebeld voor zou kunnen worden, kunt u dus direct presenteren in een Google Mijn Bedrijf profiel.

 

Reviews

Bij reviews kunnen bezoekers heel gemakkelijk een recensies achter laten.
Het is fijn wanneer uw dienstverlening wordt gewaardeerd maar let wel; er kunnen natuurlijk altijd minder positieve tussen zitten en dat kan heel vervelend zijn. Met name ook door de zichtbaarheid ervan.

Neem een minder positieve recensie altijd serieus en biedt een oplossing aan

 

Wat te doen met een ongepaste recensie?
Mocht een recensie nu echt niet door de beugel kunnen dan kunt u deze review markeren als ongepast. Google zal deze meestal binnen een paar dagen beoordelen en een bericht sturen of de recensie verwijderd wordt.

 

Posts plaatsen voor belangrijke mededelingen

Als laatste maar zeker niet de minste optie, kunnen er zogeheten ‘Posts’ worden toegevoegd aan uw Google Mijn Bedrijf profiel.
Bij het plaatsen van een Post, wordt de keuze gegeven aan verschillende type berichten als; Wat is er nieuw, evenement, aanbieding of product

Passende posts
Nu klinken aanbiedingen en producten als bericht niet echt geschikt voor een zorgverlener maar er kunnen natuurlijk ook andersoortige berichten worden geplaatst, te denken valt daarbij aan:

  • Dat u praktijk van 06 t/m 10 mei gesloten is.
  • Een openstaande vacature met solliciteer-knop naar een formulier op uw website.
  • Welk telefoonnummer er kan worden gebeld in avond en weekenden
  • Een aankondiging voor een griepprik.
  • Belangrijke mededelingen dus die goed en direct zichtbaar moeten zijn.

 

Conclusie

Alhoewel Google Mijn Bedrijf vooral wordt gepresenteerd als een tool om commerciële bedrijven meer klanten aan te laten trekken, kan het ook prima op een passende manier worden ingevuld voor zorgverleners.

De openbaarheid en de zichtbaarheid van eventuele negatieve recensies zou een drempel op kunnen werpen maar kan uiteindelijk ook juist tot verbetering leiden.

Meer duidelijkheid minder vragen
Vooral de zichtbaarheid, bereikbaarheid, nuttige informatie en het wegnemen van veel voorkomende vragen bij patiënten kan veel meerwaarde bieden.

De getoonde informatie is (al voor een website bezoek) snel zichtbaar en kan leiden tot meer duidelijkheid bij de patiënt en minder vragen aan de telefoon.

En…misschien krijgt u dan weer een beetje meer tijd heeft voor wat echt belangrijk is; zorg verlenen!

+ Enorme verbetering zoekzichtbaarheid
+ Tonen van bereikbaarheid
+ Weg nemen van veel gestelde vragen

Openbaarheid van eventuele vervelende recensie

 

Aanmelden

Heeft u nog geen Google bedrijven pagina? Dan kunt u zich hier aanmelden.

Er is ook een App om Google Mijn Bedrijf te beheren vindt u hieronder.
Binnenkort plaatsen wij een tutorial met een stappenplan hoe een Google Bedrijven pagina te activeren.

Auteur: Raymond Hofman

Raymond Hofman is Productontwikkelaar en Online adviseur bij Yard zorg sites.

Yard zorg sites biedt voor eerstelijnszorgverleners websites, support en online advies. Het doel van de Yard zorg sites is om de eerstelijnszorg online te helpen bij het stimuleren van een klantvriendelijke patiëntenzorg.