Tips om uw huisartsen- of gezondheidscentrum website toegankelijk te maken

Elke website heeft een doel. Bij Bol.com is dit verkoop. Redbull.com is gericht op imago building. De belangrijkste taak van een huisartsenpraktijk of gezondheidscentrum is informatieoverdracht. Om dit doel te kunnen bereiken, is het van belang dat de bezoekers van uw website de informatie op een gebruiksvriendelijke wijze gepresenteerd krijgen.

Een gebruiksvriendelijke website is kort gezegd een website die gemakkelijk in gebruik is, en afgestemd op de wensen en behoeften van de doelgroep. Onderstaande tips komen van pas om om uw zorgverleners website te checken op gebruiksvriendelijkheid:

 

1 Gebruik voor uw website een lay-out die mensen herkennen

Bezoekers van een website scannen vaak in enkele seconden of ze op het juiste adres zijn en of de website interessant genoeg is om verder te bekijken. Het is dus belangrijk om direct te laten zien wie de afzender is en wat de belangrijkste activiteiten op de website voor de bezoekers zijn.

Een goede lay-out bestaat uit een overzichtelijke pagina met duidelijke menu navigatie. Bezoekers herkennen zo sneller de onderdelen van de website en vinden zo de informatie die ze zoeken. Exotische vormgeving is niet handig voor ouderen of mensen met een visuele beperking.

voorbeeld van een praktijk website met een lay-out die mensen herkennen zodat uw huisarts of gezondheidscentrum website toegankelijk is

 

2 Maak de letters van de tekst groot

Naast het lettertype is ook de tekengrootte belangrijk voor de leesbaarheid van de tekst. Hoe ouder de bezoeker van de website hoe meer moeite deze heeft met lezen van kleine lettertypen. Wanneer de bezoeker daarom de tekst niet goed leest zal deze sneller weg gaan van de website. Hou daarom rekening met een voldoende groot lettertype afgestemd op je doelgroep.

 

3 Voldoende kleurcontrast is erg belangrijk voor de leesbaarheid van teksten

Vaak zie je op websites een grijze tekst op een witte achtergrond. Het kan een mooi subtiel effect geven, maar helaas is het op beeldschermen slechter te lezen. Geef je tekst daarom voldoende contrast en maak het zo donker mogelijk op een lichte achtergrond.

Met een contrast tool kun je dit controleren. Download deze hier

uw huisarts of gezondheidscentrum website toegankelijk maken met de colour contrast analyser

4 Zet de belangrijkste informatie bovenaan, ook voor de mobiele weergave

Uit onderzoek (Nielsen) blijkt dat bezoekers lezen in een F. Eerst een lange, dan een korte horizontale lijn, gevolgd door een verticale lijn. Het beste kun je dan ook de meest gezochte informatie zoals contact gegevens, afspraak maken en openingstijden in dit leesgedeelte verwerken.

huisarts of gezondheidscentrum uw website toegankelijk maken door de belangrijkste informatie bovenaan de website te plaatsen

5 Schrijf leesbare tekst

Een vlot geschreven tekst leest natuurlijk makkelijker. Met de volgende vuistregels maak je de tekst beter leesbaar:

  • Vermijd lange zinnen. Breek ze op in lossen zinnen.
  • Gebruik komma’s, dubbele punten als: rustpunt!
  • Schrap alle overbodige informatie weg!
  • Schrijf actief in tegenwoordige tijd.

 

6 Geef afbeeldingen ook een beschrijving

Slechtziende of blinden mensen gebruiken vaak software die de inhoud van een site voorleest. Voor elke afbeelding in een website kun je in het beheersysteem een zogeheten alt-tekst invoeren. De software leest deze alt-tekst voor. Zo begrijpen ook mensen met een visuele beperking waar de afbeelding over gaat. Bijkomend voordeel, een alt-tekst draagt ook bij aan de vindbaarheid in Google!

alt-tekst toevoegen aan afbeelding zodat op uw huisarts of gezondheidscentrum website de informatie ook gelezen kan worden door bezoekers met een visuele beperking

 

7 Maak knoppen voldoende groot om op te klikken

Een knop is bedoelt om een bezoeker te laten klikken en tot een actie over te halen. Dit heet in internet termen een Call to action (CTA) Denk daarbij aan b.v. bellen, inschrijven, herhaalmedicatie etc. Omdat mensen van nature visueel zijn ingesteld is de grootte en kleur van de knoppen van groot belang. Maak daarom een button voldoende groot en geef het een contrasterende kleur die past bij de huisstijl.

maak knoppen voldoende groot om op te klikken om uw huisarts of gezondheidscentrum website meer toegankelijk maken

8 Gebruik headers en maak korte alinea’s

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat 79% van de bezoekers een pagina niet leest maar scant.

Scanbare teksten maken gebruik van:

  • Uitgelichte woorden
  • Betekenisvolle tussenkoppen
  • Opsomming lijsten
  • 1 onderwerp per alinea
  • Niet te veel tekst!

Gebruik headers en alinea's in uw tekst zodat uw huisarts of gezondheidscentrum website beter scanbaar en toegankelijk is