Vakjargon: De online Jip en Janneke woordenlijst (voor zorgverleners)

Om dingen korter en sneller te kunnen zeggen, praten zorgverleners onderling vaak in vakjargon. Daar begrijpen patiënten soms niets van en dat is niet handig.

Dat is voor ons als webbouwers niet anders. Daarom een lijstje met de meest gebruikte online vaktermen, zodat jullie weten waar we over praten.

Door: Raymond Hofman. Beeld: Pexels.com

online vakjargon voor zorgverleners

 

1. SEO
Search Engine Optimization


Letterlijk vertaald: zoekmachineoptimalisatie.

Uitleg:
Dit staat voor een verzameling van activiteiten en technieken om een website beter vindbaar te maken voor zoekmachines als Google of Bing. Met andere woorden; zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten van een zoekmachine bij een specifieke zoekopdracht.

 

2. UX

User Experience

Letterlijk vertaald: gebruikers ervaring

Uitleg:
Dit staat voor een verzameling van activiteiten en technieken om de bezoeker van een website een betere gebruikservaring te geven. Door goed in te spelen op de wensen van de bezoeker kan een website zodoende een beter resultaat boeken. Eigenlijk bevat UX alles wat kan bijdragen aan een goede beleving voor de bezoeker.

Wil je er meer van weten? Lees dan eens de blog over UX onderzoek van onze collega en UX specialist Nicole Nijland.

 

3. Content

content online vakjargon

Letterlijk vertaald: Inhoud

Uitleg:
Het plaatsen van content op een website is een veelgebruikte zin. Hier wordt bedoeld het geheel aan informatie en inhoud (tekst en visuele aspecten) dat middels communicatie op een website wordt geplaatst. Content beslaat bijvoorbeeld artikelen, video’s maar ook kennisbanken, of sociale media-posts.

 

4. CMS
Content Management Systeem

de betekenis voor CMS

Letterlijk vertaald: Inhoud Besturingssysteem

Uitleg:
Dit is een online toepassing die het mogelijk maakt dat mensen zonder veel technische kennis inhoud op een website kunnen publiceren. Het meest gebruikte CMS is momenteel WordPress.

 

5. Landingspagina

Uitleg:
Dit is een specifieke pagina op een website waar een bezoeker op terecht komt nadat deze op een zoekresultaat een link of advertentie heeft geklikt. Elke pagina binnen een website kan gezien worden als een landingspagina.

 

6. Responsive website

Uitleg:
Een responsive website wordt vaak in één woord genoemd met responsive webdesign.

Het duidt op een website die een optimale ervaring geeft op verschillende apparaten.
Dus een website die optimaal wordt weergegeven op een desktop pc, laptop of tablet en smartphone.

 

7. Call to action (CtA) button

Letterlijk vertaald: Oproep tot actie

Uitleg:
Call to action is een begrip dat gebruikt wordt om bezoekers na het lezen van een boodschap over te halen tot een specifieke handeling, zoals het bellen van een nummer, het invullen van een formulier of het downloaden van een folder.

Een call to action kan zowel in woorden als in beelden of buttons voorkomen. Belangrijk is daarbij dat de bezoeker wordt overgehaald tot een actie.

 

8. SEA
Search Engine Advertising

Letterlijk vertaald:  Zoekmachine adverteren

Uitleg:
Dit is het broertje van SEO. Waar het bij SEO gaat om een website beter vindbaar te maken voor zoekmachines in de natuurlijke zoekresultaten, daarbij gaat het bij SEA om zo optimaal mogelijk te worden getoond in de advertenties van een zoekmachine.

Het voordeel van een zoekmachine advertentie is dat deze direct zichtbaar is in de resultaten.

 

9. Conversie

Letterlijk vertaald: omzetting

Uitleg:
Bij een conversie op een website wordt bedoeld de omzetting van een bezoek aan een website naar een bepaald doel. Het gaat daarbij meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook zijn het bellen van een nummer, het invullen van een formulier of het downloaden van een folder.

Simpel voorbeeld:

Een webwinkel wil graag weten hoeveel mensen die de website bezoeken ook daadwerkelijk overgaan tot het kopen van een product. Stel dat er 100 mensen komen, en daarvan kopen er 10 een boek. Dan is de conversie 1 op 10.

De eerder genoemde Call to Action is een middel om de conversie op een website te bevorderen.

 


10. Cookie

Letterlijk vertaald: koekje

Uitleg:
Het woord
cookie komt oorspronkelijk van “Fortune Cookie” (gelukskoekje). In een gelukskoekje zit binnenin een briefje met geheime informatie.

Een internet  cookie doet wat dat betreft hetzelfde. Het is een klein bestandje welke tijdens het bezoek op een website wordt opgeslagen op je computer met daar binnenin informatie. Denk daarbij aan het onthouden van inlog gegevens, welke pagina’s je hebt bezocht etc.

Er moet overigens wel om toestemming worden gevraagd voor het accepteren van cookies. Zie ook onze blog over het cookiebeleid

 

Auteur: Raymond Hofman

Raymond Hofman is Productontwikkelaar en Online adviseur bij Yard zorg sites.

Yard zorg sites biedt voor eerstelijnszorgverleners websites, support en online advies. Het doel van de Yard zorg sites is om de eerstelijnszorg online te helpen bij het stimuleren van een klantvriendelijke patiëntenzorg.