Een betere positie van je praktijkwebsite in Google, hoe doe je dat? Plaats je regelmatig informatie op een praktijkwebsite (bijvoorbeeld nieuws, artikelen en downloads) dan word je beter gevonden.

 

Zoekrobots bezoeken je praktijkwebsite

Zoekmachines, zoals Google of Bing, maken gebruik van zoekrobots die het internet afspeuren naar websites. Een zoekrobot, ook wel ‘bot’ genoemd, is een computerprogramma die websites bezoekt en gegevens daaruit ten behoeve van een zoekmachine opslaat in een database.

Vervolgens geven deze zogeheten ‘bots’ jouw website een indexering (oftewel: een waardering) op basis van een ingewikkeld algoritme. Op die manier kan jouw praktijkwebsite geïndexeerd worden. En hoe beter je geïndexeerd wordt, hoe meer bezoekers dat uiteindelijk oplevert.

 

Welke factoren geven mijn praktijkwebsite een betere positie in Google?

Zoekmachines maken een website beter vindbaar met behulp van een aantal factoren:

  • Het aantal websites dat een verwijzing maakt naar jouw website;
  • Het aantal en type zoekwoorden dat je gebruikt;
  • Hoe vaak een website wordt bijgewerkt.

Voeg je dus regelmatig teksten en artikelen toe met de juiste zoekwoorden, dan ziet de zoekmachine van Google dit en past het de ranking van je site aan.

 

Maar hoe kun je onderzoeken of je praktijkwebsite wel gevonden is door een zoekrobot van Google?

Ga naar www.google.nl en plaats het webadres van je praktijkwebsite in het zoekvenster, zoals in onderstaand voorbeeld, Plaats voorafgaand ‘site:www.’

Als de meeste pagina’s van je website tevoorschijn komen in de zoekresultaten dan ben je gevonden door Google. Krijg je weinig tot geen resultaten? Neem dan contact op met je webbouwer om samen te bekijken waar het probleem ligt.

Is je website goed vindbaar, dan is het nog steeds verstandig om regelmatig berichten te plaatsen op je website. Zoals gezegd struint Google constant het internet af. Heb je al een tijdje niks gedaan dan kan dit nadelig uitpakken voor je ranking.

Tip: Bekijk regelmatig de statistieken van je website. Hier kun je zien of je websitebezoek toe of afneemt. Daar zijn verschillende tools voor, waaronder Google Analytics.

Een voorbeeld van gevonden website pagina’s van een zorgcentrum. De pagina’s van Eerstelijnszorgcentrum Tiel worden goed geïndexeerd.

Op welke zoekwoorden word ik nu gevonden?

Meld je website aan bij Google Search Console of vraag of je webbouwer of digitale specialist de website toevoegt aan zijn account. Via Google Search Console kun je zien op welke zoekwoorden de bezoekers binnenkomen. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken in je teksten om de positionering binnen Google te versterken.

Hoe maak ik mijn praktijkwebsite beter vindbaar op bepaalde zoekwoorden

In onze volgende blogpost vertellen we daar meer over, maar hier alvast twee korte tips.

Tip 1:
Denk van tevoren goed na welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw praktijkwebsite. Welke diensten zijn belangrijk voor je praktijk? Probeer je anderzijds ook te verplaatsen in het zoekgedrag van verschillende cliënt- & patiënt- doelgroepen, van jong tot oud. Wat is voor hun belangrijk en welke zoekopdrachten zouden zij gebruiken?

Tip 2:
Een makkelijke en snelle manier om een idee te krijgen van belangrijke zoekwoorden: Ga naar Google.nl, begin met het invoeren van zoekwoorden en voer de zoekopdracht uit. Onderaan de pagina laat Google dan ook andere suggesties zien. hiermee laat Google zien op welke zoekwoorden er nog meer vaak wordt gezocht.