8 tips om lokaal goed vindbaar te zijn voor (nieuwe) patiënten

Patiënten zoeken steeds vaker online naar het adres of de openingstijden van je praktijk. In de meeste gevallen gebeurt dit op een smartphone en worden ook kaarten apps, zoals Google Maps of Apple Maps, geraadpleegd. Om als zorgverlener beter vindbaar te zijn in de (lokale) zoekresultaten naar voren te komen hebben we 8 tips voor je op een rij gezet.

 

1. Contactgegevens praktijk

Verwerk op je website de contactgegevens van de praktijk niet alleen op de homepagina, maar ook op een aparte pagina, bijvoorbeeld de pagina waar de patiënt een vraag kan stellen of de pagina praktijkinformatie.

Verwerk de contactgegevens van de praktijk op je social-media profielpagina, zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Communiceer je met je patiënt via e-mail? Zorg dan dat je adres ook in je e-mailhandtekening staat.

 

2. Google bedrijvenpagina

Maak een Google Mijn Bedrijf-pagina aan voor je praktijk. Is er al een pagina? Claim de pagina dan eerst en vul deze vervolgens zo volledig mogelijk aan. Je kunt niet alleen het adres en de URL van de praktijk aanvullen, maar ook openingstijden en foto’s toevoegen. Hoe meer informatie je aanlevert, hoe meer informatie Google kan tonen aan gebruikers op de verschillende diensten van Google (o.a. Google Maps, Google+ en Google Zoeken).

Meer info: https://www.google.nl/intl/nl/business/

 

3. Apple Maps

iPhone-gebruikers maken vaak gebruik van Apple Maps in plaats van Google Maps. Meld je praktijk daarom ook aan bij Apple Maps en wees hier ook zo volledig mogelijk.

Meer info: mapsconnect.apple.com
• Log in met je Apple ID (of maak er eerst een aan via appleid.apple.com)
• Kies een taal
• Klik op ‘Voeg mijn bedrijf toe’

 

4. Google Maps

Plaats een Google Maps-kaart op je website bij je contactgegevens.

5. Relevante zoekwoorden & websiteteksten

Wil je vindbaar zijn als ‘gezondheidscentrum’ in ‘Utrecht’, zorg dan dat je de juiste zoekwoorden gebruikt op je website. Vraag je (nieuwe) patient hoe hij/zij naar jouw praktijk heeft gezocht en gebruik deze zoekwoorden op je website door deze te verwerken in je websiteteksten. Vergeet niet de titels en tussenkoppen mee te nemen.
Neem de zoekwoorden ook op in de bestandsnamen van de afbeeldingen die je uploadt en in de alt-tekst van de afbeelding. De alt-tekst van de afbeelding is de alternatieve tekst die Google vertoont als de afbeelding niet laadt.

Je kunt ook een online-keyword tool gebruiken, zoals Adwords Keyword Planner. Via deze tool kun je achterhalen welke zoektermen relevant zijn voor je praktijk.” Meer info: https://adwords.google.nl/keywordplanner

Zorg ervoor dat je naast relevante zoekwoorden ook regelmatig een update of artikel plaatst op je site. Een update over de gewijzigde openingstijden of een nieuwe medewerker kan al helpen. Maar ga ook inhoudelijk in op bijvoorbeeld een nieuw beweegprogramma of de jaarlijkse griepvaccinatie.

Google waardeert websites die geregeld hun website updaten of artikelen toevoegen automatisch hoger, omdat dit voor hen aangeeft dat je voldoende informatie te bieden hebt en jij up-to-date bent over deze onderwerpen.

 

6. Online vermelding

Een online vermelding is een referentie naar jouw praktijk. Bijvoorbeeld naar je praktijknaam, je adres of telefoonnummer.
Een aantal sites die relevant zijn voor een online vermelding zijn www.detelefoongids.nl, www.openingstijden.nl, www.zorgkaartnederland.nl en www.kiesuwhuisarts.nl.

Of het nu gaat om een fysiotherapiepraktijk, een tandartspraktijk, een gezondheidscentrum of een zorggroep. Voor alle disciplines zijn er goede referenties te vinden die vaak op de eerste pagina voor lokale zoekopdrachten komen te staan. Zorg ervoor dat jouw praktijk een vermelding heeft bij deze referenties.

 

7. Reviews

Reviews van patiënten zijn niet alleen belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe patiënten, maar ook voor de vindbaarheid van je website.
Zorgverleners met goede reviews op Google en Facebook kunnen waardevol zijn voor je positie in Google.

Probeer zoveel mogelijk reviews te verzamelen van patiënten. Vraag je patiënt niet alleen om een review achter te laten op bijvoorbeeld Facebook, Google, ZorgkaartNederland of Independer, maar probeer er ook zelf op te reageren. Dit kan een bedankje zijn, maar ook een oplossing bij een probleem. Reageren op een review verhoogt ook je betrouwbaarheid als praktijk.

 

8. Mobielvriendelijkheid

Zorg dat de website van je praktijk mobielvriendelijk is en optimaal voor gebruik op een smartphone of tablet. De knoppen moeten groot genoeg zijn, en alle informatie moet in het scherm passen. Hoe langer de bezoekers van je website blijven en doorklikken, hoe beter vindbaar je website zal worden.

Google geeft aan dat websites die ‘mobile-friendly’ zijn opgezet hoger worden gewaardeerd in de zoekresultaten.