Terug naar het overzicht

Hoe communiceer ik belangrijke berichten naar mijn patiënten?

Een goede communicatie naar uw patiënten is erg belangrijk, maar soms is het lastig zelf uit te vogelen welke vorm van communiceren het beste werkt en hoe u dit plaatst op uw praktijkwebsite. Om deze reden hebben wij wat tips op een rijtje gezet.

Tip 1: Stel prioriteiten, maar houd alles kort en bondig

Mocht u een belangrijke mededeling hebben, dan kunt u deze ver bovenaan uw website weergeven. Dit kan bijvoorbeeld door middel van de ‘uitgelicht’-functie. Stel prioriteiten en rangschik berichten van meest belangrijk naar minst belangrijk, sorteer ze bijvoorbeeld op datum. Houd de vermeldingen ook kort en bondig, zodat het overzichtelijk blijft.

Mocht u iets te vermelden hebben waar u echt veel tekst voor nodig hebt, maak dan een achterliggende pagina aan, waardoor u een korte inleiding kunt schrijven met een ‘lees meer’-knop. Hoe u een achterliggende pagina aanmaakt, leest u in deze tutorial.

Tip 2: Leg de nadruk op bepaalde woorden door deze dik te drukken, schuin te zetten of een lettertype groter te maken

Het is handig om in de lange alinea’s de nadruk te leggen op bepaalde woorden, zodat er meer focus op deze woorden ligt. In de praktijk ervaren we dat vaak belangrijke woorden met een kleur worden gemarkeerd, terwijl kleuren onbewust onbedoelde opvattingen kunnen creëren. Zo wordt vaak de kleur rood gebruikt, terwijl rood als een alarmerende of agressieve kleur kan worden geassocieerd.

Hiervoor adviseren wij om altijd gebruik te maken van bold of cursief. Op deze wijze vallen woorden ook op, maar kunt u geen onbedoelde opvattingen creëren. Wilt u dat woorden écht heel erg opvallen of maakt u gebruik van titels voor tussenkopjes, dan kunt u het lettertype ook één standje groter zetten.

Tip 3: Maak gebruik van archieven

Op uw website kunt u gebruik maken van de ‘handig om te weten’-functie, waarin u in kleine tekstvakjes nieuwtjes of belangrijke informatie kunt zetten. Hierbij raden wij aan niet meer dan zeven tekstvakjes op uw praktijkwebsite neer te zetten. Mocht u gebruik willen maken van meer tekstvakjes, dan kunt u een archief aanmaken. Hoe u een archief aanmaakt leest u in deze tutorial.

Ook is het overzichtelijk als u ervoor zorgt dat de lengte van uw tekstvakjes even groot zijn. Dit kunt u het beste doen door een korte inleiding in het tekstvak te plaatsen met een ‘lees meer’-knop, zoals in tip 1 besproken is.

Conclusie

Om goed te kunnen communiceren naar je patiënten hebben wij een top drie aan tips gemaakt:

  1. Stel prioriteiten in welke informatie u belangrijk vindt om weer te geven op uw pagina. Houd alles op het eerste oog kort en bondig. Als u een bericht niet beknopt kunt neerzetten, maak dan gebruik van een achterliggende pagina.
  2. Wanneer u de nadruk op bepaalde woorden of zinnen wil leggen omdat deze belangrijk zijn, maak deze dan dikgedrukt of schuingedrukt. Geef ze geen andere kleur, want dat kan voor andere opvattingen zorgen.
  3. Maak gebruik van een archiefpagina als u veel (nieuws)berichten op uw praktijkwebsite heeft staan. Zo kunnen uw bezoekers uw berichten nog steeds lezen, maar wordt er onderscheid gemaakt in de nieuwere/belangrijkere berichten. De berichten die nog steeds interessant, maar iets minder relevent zijn kunt u in het archief zetten. 

Laatste blogs